Slaaptips

Bedritueel

Een bedritueel kan enorm bijdragen aan een goede nachtrust. Kinderen zijn gewoonte dieren en zijn gebaat bij rust, reinheid en regelmaat (zo gek hadden onze voorouders dat nog niet bedacht). Met een fijn bedritueel bereid je je baby voor op het naar bed gaan. Het voorkomt strijd, omdat ze weten wat er gaat gebeuren. Je zal merken dat het naar bed brengen een stuk gemakkelijker gaat als je dagelijks hetzelfde bedritueel toepast. Het hoeft echt geen uren te duren, overdag 5 – 10 minuten en ‘s avonds 15 – 30 minuten.

Een bedritueel in de avond zou er zo uit kunnen zien:

  1. Naar het kamertje van je baby

  2. Luier verschonen

  3. Slaapzak aan

  4. Boekje voorlezen

  5. Knuffel en zoen

  6. In bed leggen

  7. Muziek doosje aan

  8. Licht uit, deur dicht

Slaapsignalen

Als je de slaapsignalen van je baby leert kennen, maakt dat het ook gemakkelijk om te weten wanneer je kindje moe is en lekker wil gaan slapen.

 

Slaapsignalen kunnen zijn:

  1. gapen

  2. bleek worden

  3. rode wangen en/of oren

  4. friemelen aan de oren

  5. in de ogen wrijven

  6. wegkijken of afwenden

  7. jengelen

  8. druk doen

 

Moe maar wakker in bed

Bij de eerste slaapsignalen kan je je baby wakker in zijn bedje leggen. Zo leer je je baby op een rustige manier wennen aan zelfstandig slapen in zijn eigen bedje. 

 

Is je baby jonger dan 6 maanden en wordt het een drama nadat je hem hebt neergelegd, haal je baby dan uit bed en troost hem. Je kan op een later moment of op een andere dag het weer proberen. 

 

Is je baby ouder dan 6 maanden kan je ervoor kiezen om met 1 slaapje op de dag te oefenen. Je kan erbij blijven voor troost en geruststelling. Als je baby went aan deze regelmaat zal je merken dat je baby steeds gemakkelijker in slaap gaat vallen als je hem neerlegt.

 

Bovenal ga op je gevoel af, je baby is er misschien nog niet aan toe en dan is dat ook goed!

Beren op de weg

Er kunnen altijd beren op de weg zijn die het slapen kunnen verstoren. Bijvoorbeeld door een ziek kindje, koorts, tandjes die doorkomen, sprongen, slaapregressies, vakanties en ga zo maar door. Ik zeg altijd bij zieke kinderen moet je naar je gevoel luisteren en doen wat goed voelt. Maak je vooral op zo’n moment niet druk om het slapen en probeer gewoon de dag erna, of als ze zich weer goed voelen, het oude ritme op te pakken.